دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ: این شیوه بازاریابی نوین تکیه بر ظرفیتهای دیجیتال با محوریت «اینترنت» مدنظر است. این رویکرد به معرفی محصولات و پیشبرد از طریق فضای دیجیتال اصرار دارد.
دیجیتال مارکتینگ با منطبق ساختن خود با اصول مارکتینگ و استفاده از رویکردهای مختلف، کاربردپذیری آنها را با زندگی مجازی مشتریان در عرصه وب و اینترنت ممکن کرده ،تجارت،کسبوکار و مبادله را با سرعتی برقآسا به عرصه اینترنت کشانده است.
در حقیقت digital marketing معرفی و پیشبرد محصولات و برند از طریق یک یا چند رسانه الکترونیکی است.
از مهم ترین ویژگی digital marketing توانایی سنجش اثربخشی،بازده کمپین های تبلیغاتی و ارزان بودن آن می باشد. همچنین دیجیتال مارکتینگ با انواع مقیاسهای کسب وکار کوچک و بزرگ سازگار است. در حقیقت از یک جوان جویای نام با سرمایه چند میلیونی تا یک کسب وکار چند صد میلیاردی مانند اپل میتوانند از ظرفیتهای دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند.
تفاوت بازاریابی کلاسیک (آفلاین) با بازاریابی دیجیتال چیست؟
بازاریابی کلاسیک را «تسهیلگری» برای پیشبرد فعالیتهای اقتصادی میدانند ،آن را به عنوان علمی که به بررسی نیازهای مشتری،حتی ایجاد نیاز خاصی میپردازد ، بعد با معرفی و عرضه یک محصول، آن نیاز را تامین میکند، معرفی میکنند.تفاوت بازاریابی کلاسیک و دیجیتال هم ماهوی و هم ابزاریست، بازاریابی جاذبهای و بازاریابی محتوا مشخصا از دل بازاریابی دیجیتال برخواستهاند ،ابزارها و کانالهای دیجیتال مارکتینگ، صرفا به همین حوزه تعلق دارند.
از نگاهی دیگر نسبت «بازاریابی دیجیتال» به «بازاریابی کلاسیک» نسبت «موبایل» به «تلفن ثابت» است. در ابتدا موبایل وسیله ای جانبی و حتی اضافی نسبت به «تلفن ثابت» تلقی میشد. با این حال با رشد تکنولوژی موبایل و آشکار شدن ظرفیتهای حقیقی این ابزار، موبایل نه تنها تلفن ثابت، بلکه مدل ذهنی افراد و سبک زندگی آنها را هم تغییر داد و اکنون به نظر میرسد، این تلفن ثابت است که در برابر موبایل وسیله ای جانبی و اضافه به نظر میرسد.
پیش بینی ما این است که ظرف چند سال آینده واژه «مارکتینگ» جای واژه «دیجیتال مارکتینگ» را بگیرد،
به این معنا که digital marketing آنقدر جایگاه خود را مستحکم و تحمیل کند که واژه «مارکتینگ» و بار معنایی،هویت و تعریف آن را از آن خود کند،مثلا وقتی میگوییم «مارکتینگ» انگار منظورمان همان «دیجیتال مارکتینگ» است؛ چنانکه وقتی میگوییم «تلفن» منظورمان همان «موبایل» است ، نه تلفن ثابت!
فضای دیجیتال مارکتینگ، فضایی منعطفتر، خلاقانهتری داشته ،به خصوص برای کسبوکارهای کوچک با بودجه تبلیغاتی اندک فضای نفس کشیدن فراهم میکند.
مقاله دیجیتال ,بازاریابی ,مارکتینگ ,موبایل ,معرفی ,«مارکتینگ» ,دیجیتال مارکتینگ ,digital marketing ,بازاریابی کلاسیک ,واژه «مارکتینگ» ,تلفن ثابت ,تفاوت باز منبع
درباره این سایت